Hur många fartkameror finns det i Sverige?

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror Hur många fartkameror finns det i Sverige?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #439
    Ibasto
    Keymaster

      Har inte hittat nått ställe som kan ge ett rakt ( och aktuellt ) svar på den frågan men snubblade över denna rapport: https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11861/RelatedFiles/2016_079_ATK_arsrapport_2015.pdf

      Där anges det att 2015 fanns 1280 st varav 128 st var nya under 2015 idag har vi 1370 st i vår databas så jag gissar att vi ligger rätt bra till.

      /Ibasto

      #440
      eriks66
      Deltagare

        I trafikverkets databas fanns det 1388 st vid den senaste uppdateringen 2016-09-13

        Erik

        #441
        henca
        Moderator

          Det ser ut som om vi saknar 18 kameror, kanske saknar vi ytterligare någon i fall vi dessutom skulle ha någon kamera för mycket. Vid min nästa lediga stund kanske jag kan lusläsa NVDB igen. Snyggast vore dock om man på något vis kunde konvertera NVDB till kml. För det skulle jag behöva den sannolikt ganska jobbiga formeln för att konvertera från sweref99 till wgs84. Jag kan redan få ut vår databas i kml, om jag även kunde få NVDB i kml skulle man kunna skapa två lager i en karta på google och ge dem olika färg på ikonerna. Då skulle man ganska tydligt se vilka NVDB-ikoner som inte döljs av våra ikoner.

          m v h Henrik

          #442
          eriks66
          Deltagare

            Kollade just nu och det är 1421 st nu

            Erik

            #443
            henca
            Moderator

              Ett stort tack till Erik som skickade en excel-fil med alla 1421 kameror som dessutom hade koordinaterna konverterade till wgs84. Denna excel-fil sparade jag som csv och importerade sedan till google maps. I ett annat lager placerade jag de fartkameror som vi har idag. Våra kameror fick bli blåa, NVDB-kamerorna röda. Genom att placera våra blåa kameror överst kan man ganska enkelt se var det kikar fram nya röda kameror. Länken till kartan blev: https://drive.google.com/open?id=1KiZos19ioTZRzN-eqVpLgsME3QA&usp=sharing

              Nu önskar jag bara att jag hade tid att gå igenom kartan och sedan leta upp kamerorna i NVDB, men tyvärr är min semester slut och de närmaste helgerna är fullbokade.

              Men med hjälp av denna karta hoppas och tror jag att vi ganska snabbt skall kunna identifiera de dryga 50 kameror som vi saknar.

              m v h Henrik

              #449
              henca
              Moderator

                Det fina när man klickar på en röd kamera i länken ovan är att man då ser alla data för den kameran från eriks66 fil. Dessa data inkluderar WGS84-koordinater och riktningen som kameran tittar i. De enda ytterligare data som vi behöver är vägnamnet som man kan se i kartlänken ovan samt hastigheten som man får ta från NVDB. Med kartlänken ovan slipper man gå till ytterligare en separat sida för att konvertera koordinater från sweref99 till wgs84.

                m v h Henrik

                #450
                eriks66
                Deltagare

                  Tänk på att vinkeln är 180 grader “fel” i datan från trafikverket.
                  Erik

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.