IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 193 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #557
    Shas
    Deltagare

    Så här är det.. Du missar ingen information alls, det är liksom det som är det fina i kråksången.

    Tänk dig att du har två tabeller som ser ut enligt nedan
    (Vägverkets databas/tabell) (Vår databas/Tabell)
    ID Namn Efternamn Yrke Grader ID Personnummer Civilstånd Korr
    1001 Nisse Hult Chaufför 180 1001 321011-7011 Gift
    1002 Sture Ask Optiker 270 1002 651012-1342 Ogift 350

    ID:t är nyckeln det innebär att vi kan göra en ”fråga” väldigt enkelt som kopplar ihop data från båda tabellerna det innebär alltså att du har kvar all ursprunglig data.

    ID Namn Efternamn Yrke Grader Personnummer Civilstånd Väderstreck
    1001 Nisse Hult Chaufför 180 321011-7011 Gift S
    1002 Sture Ask Optiker 270 651012-1342 Ogift N

    För oss IGO8 användare skulle detta innebära att vi skulle kunna göra en fråga med ”oförstörda” data. I ”vår” databas har vi ju ”konstruerat” väderstrecken utifrån en matematisk korrelation. (I detta exempel finns ett underliggande villkor, finns det data i korr använd den annars hämta data från grader)

    Hittar vi sedan en ”nyckel” till databasen med vägarnas hastighet så är vi hemma 😉

    För att kunna nyttja detta måste vi komplettera ”vår” tabell med kamerans ID nummer, tyvärr måste detta göras manuellt. men om detta är intressant får vi se om vi kan skapa något verktyg som förenklar detta arbete…

    Mvh Shas

    #558
    Shas
    Deltagare

    Det blev inget bra tabbar funkar inte och inte space heller Nytt försök…

    ID Namn Efternamn Yrke Grader ID Personnummer Civilstånd Korr
    1001 Nisse Hult Chaufför 180 1001 321011-7011 Gift
    1002 Sture Ask Optiker 270 1002 651012-1342 Ogift 350

    #559
    Shas
    Deltagare

    Som sagt blev inget bra alls, kan göra en enklare skarp accessdatabas som visar hur det fungerar om så önskas Återkom i så fall.

    #560
    Shas
    Deltagare

    Till Breflabb (Provade ett PM men du vill tydligen inte ha meddelanden ;-))

    Har provat de två ”skinnen” jag fick från dig och maskin blir ju avsevärt mycket bättre. Däremot går inte avståndet till kameran att minska i de två versioner jag har, men du hade ju fyra… GJ6.15da coch GJ6.17da är de två som jag har. Provar gärna de andra två också….

    Mvh // Shas

    #561
    henca
    Moderator

    För oss IGO8 användare skulle detta innebära att vi skulle kunna göra en fråga med ”oförstörda” data. I ”vår” databas har vi ju ”konstruerat” väderstrecken utifrån en matematisk korrelation. (I detta exempel finns ett underliggande villkor, finns det data i korr använd den annars hämta data från grader)

    Jag befarar att du och jag söker lösningar på två helt olika problem. Det problem som jag skulle vilja se lösningen på är en automatisk metod att få in alla data som vi behöver i vår databas från NVDB. Avsaknaden av sådan metod ger dig behov av att kunna lösa ett annat problem:

    Hur skall du knyta ihop data från var databas med data från NVDB? Svaret på den frågan är inte ID-numret från NVDB. Skälet till att ID-numret inte funkar är att när Nisse Hult från Kramfors åker ut till närmaste lokala fartkamera och mäter in dess position med sin GPS så har varken han eller vi någon aning om vad NVDB valt för ID-nummer till den. Därmed kan inte vi mata in NVDBs ID-nummer till alla rapporterade kamerapositioner som vi får in.

    m v h Henrik

    #564
    Benke
    Deltagare

    Vill tro gjort rätt, men för att veta..
    Finns det någon som kör med igo8, och vill jämföra/prova denna?
    (Ta ej för givet att visar absolut, men har försökt, å vill tro 🙂
    Taget vinklar å fart från nvdb, (är ju en del som ska ändras,
    från 90 till 80 någon gång november å framåt, så de kan ju fela.)

    Finns ett tio-tal där osäker vad står hos nvdb,
    Står ”varierande hastighet”.
    Gissar är vinter/sommar.
    Ett par av dessa var dock lite lustiga.

    Man såg i ”färgen” på ex vänster körfält är 100km/t.
    I det högra 80.
    Och när markerar för att få info,
    visas fart från fel körfält, jämfört med kameras position.

    Gäller:
    Hastighet WGS84
    90/70 64.539812,21.255611
    100/80 62.537437,15.923990
    100/80 62.418007,16.558934
    90/70 62.058524,17.266614
    90 61.911318,17.188826
    90/70 60.560489,17.461526
    90/70 58.836727,13.989384
    90/70 57.969777,13.831793
    90/70 57.966450,13.831502
    70/50 57.898088,11.729327
    90/80 56.860758,16.651253
    90/80 56.832813,16.617056
    90/80 56.801850,16.590149

    Men som sagt, riskera inte, håll hastighet efter skyltat, (eller väglag).
    Man kan ju gjort nå tok!

    Mvh benke

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #568
    eriks66
    Deltagare

    Hej
    Jag tycker ni ”shas” hänger upp er på saker som egentligen är ganska oväsentliga.
    För min egen del räcker det gott o väl att veta var en kamera står, hastigheten skall man väl ha koll på i alla fall när man kör bil om man försöker vara laglig o ansvarsfull men…..dessutom finns det väl en del vägar norrut som har olika hastigheter sommar vinter. Jag skulle aldrig lite på hastigheten i en kamera fil.
    Kamerapositionerna kan jag utan större besvär hämta från trafikverket och omvandla till vad jag behöver för min igo och jag ser inget behov av att lägga ner en massa jobb på hastighet och riktning, det syns så bra på min igo nextgen android vilken sida av vägen en kamera står på och hastigheten visar kartan. Så varför överdriva funktionerna. Ni som kör en äldre igo vad ser ni som tillför något?
    Det finns filer att hämta från tex Poiplaza men nått mer rörigt och felaktigt är svårt att hitta, en del cams finns angivna 3-4 ggr med ett antal meter i mellan och med fel hastighet o vinkel.
    Så kontentan av vad jag vill ha är enbart var det står en kamera och ha koll på läget.
    Förövrigt finns det 1474 cams i drift nu.Dessutom börjar väl den databas vi har bli ganska komplett så det är enkelt att manuellt fixa nya cams. Det finns en del cams som skiljer sig ett antal meter från vad trafikverket anger men det spelar väl ingen större roll.

    Erik

    #569
    eriks66
    Deltagare

    Jag kan ladda upp min fil utan hastighet och vinkel om någon vill ha den och prova.

    Erik

    #570
    breflabb
    Deltagare

    Till Shas: Det där med PM verkar fungera lite si o så.
    Jag fattar inte alls vad det beror på.Jag har inte avbockat någonting
    när det gäller PM inställningar.Du får gärna säga hur man gör.
    Har lyckats med bara två PM hittils.Ska försöka fixa några skins
    Det lovar jag

    #571
    breflabb
    Deltagare

    Prova med ett PM nu.
    Jag har försökt med ett till Dig.Har du fått?

    #577
    breflabb
    Deltagare

    Hej Shas
    Nu har jag lyckat med ett PM ???
    Har försökt med ny PM men det gick inte
    Men jag hade ett PM till dig sen tidigare och svarade på den
    och då gick det.
    Kan någon förklara detta.Varför funkar inte detta hos mig?

    #578
    Shas
    Deltagare

    God morgon !

    Svar till Erik66
    ”Jag tycker ni ”shas” hänger upp er på saker som egentligen är ganska oväsentliga.
    För min egen del räcker det gott o väl att veta var en kamera står, hastigheten skall man väl ha koll på i alla fall”

    Du har givetvis rätt, men samtidigt tycker jag att det är det en viss tillfredsställelse att lösa problem. Jag vet inte om du använder min fil till IGO8 eller någon annan, men min målsättning är att vi så långt det bara är möjligt ska ha så uppdaterade data som möjligt.

    Sedan måste jag faktiskt säga att det är rätt bekvämt att ha en extra hjälpreda. Under normala omständigheter kör jag aldrig för fort medvetet, ändå är det mer regel än undantag att jag blir korrigerad av min GPS.. ”Du kör för fort!”

    Jag vill få till kamerorna plus väghastigheterna till kartorna…

    Mvh // Shas

    #580
    Shas
    Deltagare

    Hej på Er !

    Har varit borta i helgen, därav mitt dåliga engagemang på forumet… Till Breflabb jodå jag har fått skinnen och det verkar som det gick att svara också..

    Mvh // Shas

    #581
    Shas
    Deltagare

    Till Henca
    ”Jag befarar att du och jag söker lösningar på två helt olika problem” Gör vi ?

    Jag vill att så fort något ändras eller läggs till så ska man med en enkel körning få forumets fil uppdaterad.

    Om jag förstått saken rätt är det tre anledningar till varför vi har en separat fil.

    1. NVDB:s använder sig av ett svenskt positioneringssätt Sweref 99 medan de flesta GPS:er använder sig av WGS84

    2. Vissa kameror står fel.

    Vad beträffande Nisse från Kranfors, hur vet du vilken kamera han menar ? Kameran har ju ett unikt ID nummer…

    Jag tror jag kommer fixa till detta ändå, relativt lite jobb och då vet att jag är uppdaterad . Om vägverket mätt in kamerans position eller riktning lite fel får jag leva med. Det som blir lite trixigt är hastigheten men på något sätt måste det gå att lösa.

    Mvh // Shas

    3. Kamerans/vägens hastighet saknas i NVDB:s datafil.

    Har jag missat något ?

    #582
    henca
    Moderator

    Jag vill att så fort något ändras eller läggs till så ska man med en enkel körning få forumets fil uppdaterad.

    Fint! Lyckas vi lösa det så är åtminstone jag villig att offra nuvarande namnkonvention. Då förlorar vi visserligen all information om vägnamn och riktning i våra filer men vi får å andra sidan kompletta och förhoppningsvis också mer korrekta data än vi har idag.

    Att kameror står lite fel (ofta placerade mitt i vägen) i NVDB ser jag inte som något stort problem, precisionen är tillräcklig för den funktion som vi är ute efter. Koordinat-transformationer går också att lösa även om det handlar om ganska jobbiga formler.

    Det stora problemet med att hämta data från NVDB är avsaknaden av automatisk metod att knyta hastighet till kameraposition.

    Men det finns också risker med att helt förlita sig på NVDB som datakälla, då vet vi aldrig när mattan rycks undan fötterna för oss. Nu står det följande på trafikverkets web:

    Information från förvaltningen
    OBS! En ny version av NVDB på webb kommer att driftsättas 2016-12-14 med start ca 9.15 Under en kortare tid kommer systemet inte att vara åtkomligt!
    Uppgiften uppdaterad
    2016-12-06

    Med ett system som tillåter manuella inmätningar är vi inte helt beroende av NVDB.

    Varje kamera har ett unikt ID-nummer i NVDB, men detta ID-nummer är inget som någon kan räkna ut på egen hand. Man måste leta upp kameran i NVDB för att hitta ID-numret. När Nisse Hult i Kramfors mäter in en ny position så kanske det rentav bara rör sig om ett fundament där kameran ännu inte blivit monterad. Då vet inte Nisse Hult kamerans ID-nummer och varken Nisse eller någon annan kan slå upp det i NVDB förren den dag kameran kommit med där.

    m v h Henrik

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 193 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Members Currently Active: 0
Inga användare är aktiva
Members active within the past 24 hours: 3
elsanorriss, henca, frederickt44
Keymaster | Moderator | Participant | Spectator | Blocked
Additional Forum Statistics
Threads: 547, Posts: 1 421, Members: 621
Welcome to our newest member, elsanorriss
Most users ever online was 6 on 3 October, 2022 05:06