IGO 8

Start Forum Diverse forumfrågor IGO 8

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 193 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #394
    breflabb
    Deltagare

      Har kollat runt lite i min IGO8 och vad jag kan se så verkar det som
      att den hanterar zip filer i poi men i fartkamera bara txt och spud.
      TXT filer konverterar den själv efter omstart til spud.

      #395
      eriks66
      Deltagare

        asc filer går inte att använda i Igo i den android version jag har. Möjligen i äldre versioner eller annat operativ men det vet jag inte.

        Format for iGO/Primo/NextGen under content/speedcam must be *.txt
        and the “X,Y,TYPE,SPEED,DIRTYPE,DIRECTION” in first line is needed.
        Så jag kan inte hjälpa dig att testa.

        Erik

        #396
        breflabb
        Deltagare

          Tack eriks
          Torsk som vanligt

          #398
          henca
          Moderator

            Ok, så det skulle inte funka med .kml-filer heller under content/speedcam? Om content/speedcam måste ha .txt-format återstår nog bara alternativet med två olika filer i zip-filen. Den ena filen, .txt, får man lägga under content/speedcam och den andra filen under content/poi.

            Hur gick det med strand.asc? Funkade den att lägga under content/poi? Eller måste det till en kml-fil där?

            m v h Henrik

            #399
            breflabb
            Deltagare

              Eftersom jag är mest intresserad av kamera filen så har jag inte försökt
              att testa poi filen.Men jag skall ta mig lite tid till det snart.

              #401
              eriks66
              Deltagare

                “Ok, så det skulle inte funka med .kml-filer heller under content/speedcam? Om content/speedcam måste ha .txt-format”

                Det finns köpfiler som har nått format som jag inte kommer ihåg namnet på men dom kräver en licens som kostar pengar. så svar nej bara txt och en header på den. Under content/poi tror jag inte du kan lägga nått som inte kommer från igo så dom måste vara i user.upoi som går att öppna i notepad som jag skrev förut, där ska det funka med kml men jag har inte testat. Men igos egna pois är väldigt bra och sökbara kors o tvärs.

                #402
                henca
                Moderator

                  På poiplaza finns det en massa poi-punkter att ladda hem till t ex igo. Formaten för resmål i igo verkar vara .asc eller .kml. Enligt instruktioner på poiplaza verkar det som om dessa filer skall placeras i userdata/POI, från http://poiplaza.com/?p=cm_igo_primo:

                  2. Connect the memory card or the navigation device to PC, then create the following path on the memory card: primo/content/userdata/POI.

                  3. Download, unzip and copy the the downloaded .kml files to the above map.

                  När det gäller fartvarningar har poiplaza filer för igo i .txt och .kmz-format. D v s inget av dessa format är gemensamt med någon av formaten för respunkter.

                  Därmed kommer jag bli tvungen att skapa en .zip-fil med två olika filer, en fil med varningspunkterna och en annan fil med resmålen. Sen kan man ju fundera över vilka punkter som skall ligga i vilken fil. Först tänkte jag lägga punkterna med tillhörande hastighet i varningsfilen och punkter utan hastighet i resmåls-filen. Men så kanske inte alla vill ha det, jag skulle kunna fixa någon inställning så att den som har webservern får välja om alla punkter skall finnas med i ena och/eller andra filen vare sig de har tillhörande hastighet eller ej.

                  Men nu är den stora frågan om mitt nuvarande försök med .asc-format fungerar för resmål i igo eller om jag måste ge mig på det lite krångligare kml-formatet för resmålen?

                  m v h Henrik

                  #403
                  eriks66
                  Deltagare

                    Hej
                    Vad menar du med resmål? är det en poi eller är det en rutt? Jag tror inte det fungerar med mappen content/userdata det var nog i äldre versioner som det var så. Men jag kan testa om du vill. Poiplaza är lite rörig och där står det en massa saker som är gamla och inte gäller,jag vet att jag höll på och försökte följa deras instruktioner och det gick inget bra. Deras filer är också rätt röriga såg att dom innehåller flera hundra dubbletter för sverige.

                    #404
                    henca
                    Moderator

                      Ja, med resmål menar jag en poi, d v s ett koordinat-par som man kan ange som resmål. Då phpoi ursprungligen togs fram just för den typen av poi och det finns flera databaser där ute med den typen av poi måste jag se till att de fortsätter stödjas även när jag tillför stöd för ytterligare GPS-format.

                      Exempel på en lista med sådana punkter är: http://poolhem.se/judo/

                      Sen får man acceptera att alla GPS-format inte stödjer alla finesser som finns med i databasen, t ex är det inte alla GPS-format som har stöd för att lägga in telefon-nr. I en del format kanske man kan välja att lägga in telefon-numret i något kommentars-fält, i andra format kanske GPSen rentav har stöd för att ringa upp telefonnr.

                      Å andra sidan finns det också format som har stöd för finesser som inte phpoi stödjer, t ex har inte phpoi något stöd för att lagra vinkeln som en fartkamera pekar i.

                      m v h Henrik

                      #431
                      henca
                      Moderator

                        Då min höstsemester nu börjar lida mot sitt slut ger jag upp hoppet om att hinna få ut en ny version av phpoi innan jag återvänder till en vardag med heltidsarbete dagtid och diverse föreningsaktiviteter och åtaganden kvällstid och helger.

                        Med tanke på att det jag åstadkommit hittils när det gäller igo-stöd inte nått någon användbar status vill jag ogärna checka in koden i versionshanteraren på sourceforge. I stället väljer jag att ladda upp filerna hit.

                        Png-filen är ikonen till download-tabellen. Den bör uppdateras så att det inte bara står “asc” i den om det nu blir så att zip-filen skall innehålla två olika filer. Php-filen kan enkelt modifieras till att skicka med ytterligare filer i zip-filen.

                        Om någon annan skulle vilja jobba vidare på detta behövs resten av phpoi som kan laddas hem från http://phpoi.sourceforge.net/ samt en webserver med php och mysql för att testa. Naturligtvis behövs även en igo-enhet för att testa.

                        m v h Henrik

                        Attachments:
                        You must be logged in to view attached files.
                        #506
                        Shas
                        Deltagare

                          Hej igen !

                          Har efter ett tags frånvarande åter tagit tag i min maskin och börjat om helt. Jag tog bort allt och återskapade alla filer från min backup… Nu beter sig maskin annorlunda Ibland varnar den som tidigare en kilometer innan kameran, känns som det kan vara 90km. Vid 70 är det betydligt senare. Vid något tillfälle har den också minskat tiden mellan pipen när man närmar sig kameran….

                          Det här känns bekant finns någon kodsnutt i en textfil någonstans.. Nu känns lösningen nära 😉

                          Passade även på att uppdatera min konverterare… Den omvandlar kamerapositionerna från denna sida till en IGO8 och allt inklusive riktning ser ut att fungera. Håll till godo !

                          Hör av Er om något inte stämmer…

                          Mvh // Shas

                          Attachments:
                          You must be logged in to view attached files.
                          #508
                          breflabb
                          Deltagare

                            På min är det så att när kameran är i närheten så börjar pipen med låg hastighet ( frekvens),och ju närmare kameran man kommer så ökar hastigheten(frekvensen).
                            Och när man passerar kameran så hörs det en kort trudilutt också.
                            Prova med andra skinn nu.Om du behöver flera så har jag fyra stycken,och några
                            har du fått.Hojta till bara.Vad jag vet så styrs alla extra funktioner
                            av just dessa skinns.

                            #509
                            breflabb
                            Deltagare

                              Tack för Igo filen också

                              #510
                              Shas
                              Deltagare

                                Provar nu återkommer…

                                #511
                                Shas
                                Deltagare

                                  Provar nu återkommer…

                                  Shas

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 193 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.