NVDB som datakälla till fartkameror

Start Forum POI Points of Intresst POI Fartkameror NVDB som datakälla till fartkameror

Taggat: , ,

Detta ämne innehåller 27 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av  henca 3 månader sedan.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #776

    Tobbe
    Deltagare

    Jag har Igo 8.3.2
    Filen jag laddade upp funkar klockrent i min GPS.

    – Funkar inte filen jag laddade upp för er som den är?
    – Varför degraderar du “berr” de exakta vinklarna till endast kardinalstrecken? Vad vinner man på det?
    – Vad är det för skillnad (förutom sorteringen) på min och filen som “berr” lade upp?
    – Varför flyttar du också på positionerna något? Är det med flit eller använder du något bristfälligt program?

    • Det här svaret redigerades 1 år, 6 månader sedan av  Tobbe.
    #777

    breflabb
    Deltagare

    Tackar
    För min del räcker med bara varning innan man torskar.
    Allt annat kan jag vara utan,även om det varnar för motsatt sidan
    så gör det ingenting

    #779

    henca
    Moderator

    Tack Tobbe för word-filen! Jag har nu konverterat den till en csv-fil som jag hoppas kunna jämföra med vår csv-fil under påskhelgen.

    Du har naturligtvis rätt i att antalet värdesiffror inte alltid är detsamma som noggrannhet. Kanske bör jag ändå påpeka att metoden att kika på vilken sida en kamera står på vägen inte min huvudmetod att avgöra riktningen, det är bara ännu en ledtråd i den gissningslek som jag ofta tvingas till.

    Visst skulle det finnas fördelar med att gå över till en annan namnkonvention för våra kameror om det vore en namnkonvention som användes av många andra. En nackdel med att gå över till kameranumret från NVDB är att vi då blir helt beroende av data från NVDB för att uppdatera våra filer. Med vår befintliga namnkonvention är det lätt att hitta på ett namn på en kamera som rapporteras in manuellt och som inte finns med i NVDB. På sistone är det nog så att flest kameror har kommit från NVDB, men jag törs inte gissa hur stor andel av våra positioner som är manuellt inmätta. Det finns ju också exempel på kameror som saknas i NVDB.

    Ändock skulle åtminstone jag personligen vara villig att låta vår databas bli en spegling av NVDB om vi på något automagiskt vis kunde tanka ur alla data som behövs och konvertera till vår databas. Även om NVDB inte är perfekt ligger de ganska nära verkligheten och sannolikt närmare verkligheten än vad vi gör med våra manuella ambitioner.

    Google Earth är helt klart flashigare än Google maps. Dock tycker jag inte att man kan förutsätta att alla har det installerat, det är också ganska enkelt att dela en länk som går till google maps.

    m v h Henrik

    #780

    Benke
    Deltagare

    “Funkar inte filen jag laddade upp för er som den är?”
    Jag har inte sett att den redan finns uppe,
    så visste inte om den.

    “– Varför degraderar du ”berr” de exakta vinklarna till endast kardinalstrecken? Vad vinner man på det?”
    Gjorde fil efter fartkameror_navman.zip,
    och där hittar jag bara norr öster osv, något i stil med t ex “83°” finns ju ej.
    så vinklar är inte ändrade, (om jag inte lyckats med nåt fel)

    – Vad är det för skillnad (förutom sorteringen) på min och filen som ”berr” lade upp?

    “– Varför flyttar du också på positionerna något? Är det med flit eller använder du något bristfälligt program?”
    Kollade några stycken, å positioner verkar vara identiska med fartkameror_navman.zip.

    Gjorde ett program som bara just konverterar till igo.
    Provat i min och än så länge fungerar det.
    Något medvetet fel skulle jag inte få för mig att göra.

    #781

    Tobbe
    Deltagare

    Henca,

    För all del, håll till godo.
    Det Du säger leder osökt tillbaka till min första tråd och första fråga – Hur korrekt/pålitlig/uppdaterad/komplett är NVDB?

    Det finns ju bevisligen fler kameror/skåp än vad som listas i NVDB.
    Följdfrågan blir då; varför är då dessa inte med? Är de inte längre aktiva?
    Det är ju allmänt känt (enl. div tidningar) att alla skåp inte är aktiva. Är det i så fall de som inte är upptagna i NVDB?

    I vägverkets fartkamera-fil finns ett attribut = NEDMONTERAD. Men för samtliga 1489 kameror är det värdet 1899-12-29, alltså ett orimligt värde.
    Det får en att misstänka att iställetför att ge ett adekvat värde här (om en kamera har tagits bort/avaktiverats) så lyfter man helt sonika bort den kameran ur filen.

    Jag undrar om Trafikverket inte, enl. direktiv, måste uppge alla aktiva kameror och inte får ha några olistade/”hemliga” kameror (ex.vis INSPIRE-direktivet).

    Du som är insatt i det här; Har du någon gång hört talas om någon som blivit rapporterad av en kamera som inte har varit listad i NVDB vid aktuell tidpunkt?

    Är nästan frestad att uppsöka en olistad kamera, med silvertejp över reg.plåten och nedfällt solskydd – bara för att testa!

    /Tobbe

    #782

    Tobbe
    Deltagare

    berr,

    Aha… Sorry… missförstånd av mig.
    Jag trodde du tog min fil till Igo 8, som jag postade två trådar före (svar #771).
    Den filen innehåller bara kameror som är listade i Trafikverkets officiella NVDB (1489). Där är de specade med exakt rätt gradtal (eller egentligen kontrakursen, vilket jag har korrigerat).

    /Tobbe

    #783

    henca
    Moderator

    Rutinerna för hur NVDB uppdateras och regelverket för vilka kameror det förväntas innehålla är jag tyvärr inte alls insatt i. Det enda jag kan konstatera är att data i NVDB håller ganska god kvalite, bättre kvalite än vad vi skulle kunna åstadkomma enbart genom manuella inmätningar. Dock är NVDB inte perfekt. Genom att kombinera data från NVDB med manuella mätningar skulle vi kanske i teorin kunna bli lite bättre än NVDB, men att nå dit är svårt. Just nu tror jag t ex att vi har fel hastighet på flera kameror efter att hastigheten gjorts om på ett antal vägar. Kanske kan vi förbättra kvaliten på våra hastighetsdata med hjälp av filen som du skickade.

    Främsta förklaringen till att vi har fler kameror än NVDB är nog att kameror monterats ned. Därmed inte sagt att alla våra unika kameror är nedmonterade så det är inte självklart att vi skall ta bort de kameror som saknas i NVDB. Så länge som en position har korrekt hastighet tycker jag inte att det gör så mycket om vi ropar varg en gång för mycket. Om vi däremot skulle lura någon att hålla fel hastighet bör ambitionen vara att ta bort kameror som är nedmonterade och korrigera kameror som finns kvar men med ny hastighet.

    Jag tror inte att jag är så mycket mer insatt än någon annan, min enda källa till någon som fått böter för en kamera som saknas i NVDB är just du Tobbe med din hänvisning till en motortidning som sade att kameran som gett flest böter saknas i NVDB.

    Bli inte frestad att göra något dumt! Silvertejp över reg-plåten låter väldigt olagligt. Jag har i forum hört talas om folk som fått böter för att de satt klistermärken på reg-skylten på den plats där det förr satt skattemärke. Jag har också läst om folk som fått böter för “klister-skylt” d v s registrerings-skylt i form av klistermärke. Trots att skylten har korrekt utseende och innehåll är en klisterskylt inte godkänd och kan leda till böter.

    m v h Henrik

    #784

    Ibasto
    Forumledare

    Hur fungerar en fartkamera?

    Om vi ändå är inne på att göra dumheter så skulle jag gärna vilja veta om SQL injection tricket som beskrivs längst ner här: http://www.gpsinfo.se/fartkamera/hur-fungerar-en-fartkamera/ fungerar 😉

    Personligen tror jag det finns 2 orsaker att vi har fler kamerapositioner än NVDB. Den största är nedmonterade kameror och den andra är nya ej igångkörda kameror som är manuellt inmätta. Det händer att kamerapositionerna finns i vår fil när fundamentet är på plats, men i NVDB så kommer de nog med en tid efter att de är fullt i drift.

    #785

    eriks66
    Deltagare

    Hej
    Jag har farit omkring en del sista tiden och jag har inte sett en enda kamera som inte har funnits hos NVDB kanske en slump men….
    Jag har samma åsikt som breflabb det viktigaste är att man får en varning! hastighet och sida är av underordnad betydelse ger bara en falsk trygghet som inte går att lita på alls i dessa dagar när en massa hastigheter ändrats.
    Kör lugnt i påsk

    #786

    Tobbe
    Deltagare

    Det är väl alltid individuellt olika hur sofistikerat system man vill ha.
    Personligen förstår jag inte varför man inte ska nyttja information/data som ändå finns där.

    Jag åker ofta mellan mitt hem och landställe, en resa som är 12 mil enkel väg.
    Jag passerar eller befinner mig i närheten av totalt 16 kameror.
    Endast 6 av dessa är adekvata d.v.s. 10 är oväsentliga, 2 är inte ens på min väg utan på angränsande väg.
    Larmen är mycket påtagliga och ljuder under en ansenlig tid.

    Om jag nu sitter och pratar med medpassagerare, pratar i telefon eller lyssnar på radion/CD’n/Spotify, så blir jag störd/avbruten av en högljudd och ihärdig larmsignal:
    – 16 ggr; om jag inte nyttjar datat.
    – 6 ggr; om jag nyttjar datat OCH kör för fort.
    – 0 ggr om jag nyttjar datat och kör lagligt.

    För mig är valet enkelt!

    • Det här svaret redigerades 1 år, 6 månader sedan av  Tobbe.
    #836

    eriks66
    Deltagare

    Det var snyggt jobbat att plocka hastigheterna från NVDB och jag håller med om att visst ska man utnyttja datan som går att få ut.
    Så är väl det så att alla använder väl programmet på sitt eget sätt.
    Jag personligen har nästan aldrig ljudet på, Igos gränssnitt och visuella varningar räcker mer än väl för mig syns så väl med det perifera seendet. Jag tycker att det blir väl mycket tjat med rösten på, åker man genom en ort med en massa rondeller kan man ju bli galen på allt tjat. Vad det gäller hastigheten vid kameror är det väl så att överstigs den med 1 km/tim så får man väl en varning. Själv brukar jag ligga på ca 2-3 km/tim mer än lagstadgad hastighet, kanske fel men man klarar att inte bli fotad.

    #1189

    Benke
    Deltagare

    Morrn.
    Testar en kml-fil för Google Earth.
    Få hoppas man tryckte på rätt tangenter.
    Är dock enbart de från Atk, 1603 st (om minns rätt)
    (Om valde rätt fil, ska det vara juli -18)

    Säg gärna till om det fungerar eller ej.
    Glömde sortera i ortsnamn,
    men det går ju att välja det i Google Earth.

    Lite trög att starta, men era datorer är nog lite “modernare” 🙂
    Mvh Benke

    Bifoga filer:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #1191

    henca
    Moderator

    Ber om ursäkt att mitt svar har dröjt, har inte kunnat logga in på forumet från sommarstugan…

    Faktum är att fartkameraforum.se genom phpoi-systemet har inbyggt stöd för att exportera innehållet i databasen till kml-filer:

    http://poi.fartkameraforum.se/www/kml.php?selected_database=fartkameror
    http://poi.fartkameraforum.se/www/kml.php?selected_database=bulor
    o s v, om ni kikar på filnamnen som man laddar hem förstår ni nog URL-principen även för övriga databaser som broar och laser.

    Den nedladdade filen kommer kanske av web-läsaren kallas för kml.php, men den är bara att döpa om till någonting lämpligare.

    Denna funktionalitet är mest en rest från den tid då google maps hade stöd för att i en URL till maps.google.com ange en URL med kml-data, i detta fall angav man då url till denna kml.php och sedan kunde man i google maps direkt se alla intressepunkter och även klicka på punkter för att få mera data som t ex telefonnr eller URL (genom t ex http://poolhem.se/judo/www/kml.php?selected_database=Judo )

    Sen google maps tog bort stödet för kml-data via URL har jag dock inte aktivt använt detta.

    m v h Henrik

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Members Currently Active: 0
Inga användare är aktiva
Members active within the past 24 hours: 1
henca
Keymaster | Moderator | Participant | Spectator | Blocked
Additional Forum Statistics
Threads: 221, Posts: 735, Members: 148
Welcome to our newest member, solomon
Most users ever online was 3 on 1 September, 2016 13:11